Email marketing strategie

Emailmarketing met strategie is dé sleutel tot het verhogen van je verkoopcijfers! Meestal zullen je klanten namelijk niet onmiddellijk, bij het eerste bezoek aan een website, producten kopen. Het opvolgen van deze klanten is dus zeer belangrijk! Hier leren we hoe je kan starten met Email marketing en zo de beste Email marketing strategie gebruikt om je klanten te binden aan je bedrijf.

Email marketing heeft echter een slechte naam… Dit komt door het grote aantal ongeleide projectielen die steeds opnieuw onverzorgde en inhoudelijk miserabele mails versturen! Hoewel Email marketing een lage drempel heeft, komt er toch veel meer bij kijken dan sommigen beseffen…

We spreken over Email marketing wanneer het specifiek gaat over het opvolgen en aanspreken van klanten door gebruik te maken van e-mails. We zien hieronder niet alleen het automatiseren van dit proces, maar ook het verzamelen van e-mails, de inhoud van de mails, … 

Starten met Email marketing:

Het doel van een juist Email marketing strategie is de aandacht van je klanten behouden. Op het internet zijn er vele programma’s te vinden die dit proces voor jou automatiseren. Een goeie email marketing strategie is echter niet gebouwd op de software, maar op de inhoud van de mails. De inhoud en de opmaak van je mails zijn dan ook zaken om serieus te nemen.

E-mailopmaak:

Één van de belangrijkste zaken van email marketing is uiteraard de inhoud van je e-mails! Veelal biedt het programma je een waaier van templates aan die je kunt aanpassen voor jouw e-mails. Met deze moderne layouts kan je je focussen op de inhoud van de e-mail zonder je zorgen te maken over de ‘looks’ van je mail.

Geen enkele zaak is echter vergelijkbaar met de andere. En het clienteel al helemaal niet! Daarom is het vaak aangeraden om je eigen emails te ontwerpen. Zo krijg je een uniek template voor jouw bedrijf. Iets wat je apart zet van andere bedrijven en iets waaraan je klanten je aan kunnen herkennen

Maar wat moet ik nu schrijven in mijn e-mails? Dat is de vraag waarrond Email marketing draait en waarop er velen sneuvelen! Gelukkig, en eerlijk is eerlijk: wij hadden ook nood aan deze tips, hebben experts van Aweber zich hierop voorbereid. Ze hebben een cursus geschreven die jullie op het juiste pad kan brengen! 


email marketing strategie

Emailmarketing strategie:

Wanneer de inhoud van je mails geschreven is, wil je natuurlijk dat deze door de juiste mensen op het juiste moment gelezen word. Hier komt nu echt Email marketing strategie aan de pas. Hieronder vindt je onze tips om je tacktiek te optimaliseren.

1) Vraag steeds toestemming:

Mensen willen niet lastig gevallen worden! Vraag daarom steeds toestemming of je hen mails mag sturen. Zo weet jij zeker dat je alleen geïnteresseerde klanten hebt en zorg je ervoor dat je mails ook gelezen zullen worden. Voor bedrijven die huis zijn in verschillende categorieën is dit zeer belangrijk! Mensen willen namelijk alleen informatie waarin ze geïnteresseerd zijn. Ze willen geen informatie over bijvoorbeeld kinderboeken wanneer ze een encyclopedie besteld hebben…

2) Test je nieuwe emailstrategie:

Wanneer je een nieuwe email marketing strategie opstart is het van belang dat je het eens bekijkt van de klantenzijde van het verhaal. Zo weet je allereerst of alles gaat zoals jij het wenst, maar krijg je ook meer zicht op welk soort publiek je aantrekt in de campagne. Met deze ervaring kan je dan je mails bijsturen of verbinden met ander campagnes … Hoe meer je dit doet, hoe meer je email marketing zal aangepast zijn aan je publiek. Tenslotte een aangepast campagne is een efficiënte campagne!

3) Zend steeds uit eigen naam:

Mensen zijn uit nature sociaal. Dit wordt al te vaak vergeten in de gedigitaliseerde wereld waarin we vandaag de dag leven. Mensen vinden het gemakkelijker om een vertrouwensband op te bouwen met een persoon dan met de naam van een bedrijf. Zelfs al kennen we deze personen niet! Zend daarom steeds mails vanuit je eigen naam. Zo krijgt je emailstrategie een menselijk gezicht, een sociaal gezicht. Uiteraard wil je dat mensen direct weten welk bedrijf je vertegenwoordigd! Kies daarom voor combinaties als ‘Tristan van GG’.

3) Schrijf persoonlijke onderwerpen:

Onderwerpen zoals ‘glamour weekend’ kennen we allemaal. En dit werkt, geen twijfel mogelijk. Toch verkiezen wij steeds persoonlijkere onderwerpen zoals ‘Wil je iets voor me doen?’ of ‘Speciaal voor jullie’. Het versterkt niet alleen de band tussen je bedrijf en je publiek, maar wekt ook interesse! Mensen worden nieuwsgierig naar je mails, zijn benieuwd naar de inhoud…

4) Schrijf voor meerder doelen:

Schrijf niet alleen om je klanten iets te laten kopen of hen te informeren over koopjes. Je wilt je klanten een gevoel van betrokkenheid geven. Zo kan je mails sturen met als onderwerp ‘wat zou jij veranderen?’. De inhoud van deze mail kan dan gaan over je blog, bedrijf, webshop … En wat je klanten graag zouden willen aangepast zien, extra toegevoegd zien aan je website in de toekomst. Je klanten voelen zich gehoord en wie weet komen er wel originele ideeën uit de bus…

5) Kies een betrouwbaar programma:

Op het vlak van email marketing strategie wordt je al te vaak beperkt door de software die je gebruikt. Het zelf programmeren van deze campagnes is onmogelijk als eigenaar van een klein bedrijf. Je bent dus volledig afhankelijk van de tools die je programma aanbiedt. Je wilt natuurlijk niet dat dit je limiteert in je mogelijkheden!

Aweber de specialist in e-mailmarketing!

Wanneer wij zoeken naar tools zijn er bepaalde zaken die onmisbaar zijn: een gebruiksvriendelijk interface, een grote waaier aan mogelijkheden, een helpdesk en bovenal een systeem dat al bewezen is. Met deze regels te hand hebben we selectie gemaakt. Op deze pagina willen we jullie onze eerlijke review geven over Aweber en de aspecten die voor ons het verschil maakten.

Uiteraard zijn er vele tools die deze service aanbieden. Dit is dan ook noch een verheerlijking van Aweber noch een manier om de andere te kleineren. Aweber is de service die voor óns het beste naar onze behoeftes leunde. Terwijl er zeker dan weer andere e-mail marketing tools en strategieën beter aanleunen bij de behoeftes van anderen. 

Powered by AWeber

De layout van je mails:

Aweber biedt 700+ templates aan om je mails te maken. Maar misschien ga je toch liever je eigen weg? Of zet je liever een bestaande template dat tikkeltje meer naar je eigen hand? Wel met het gebruiksvriendelijk ‘drag-and-drop’ ontwerp systeem maak je zelf snel en eenvoudig je eigen templates! Zo sleep je een voorgeprogrammeerde ‘image’-blok, gevolg door een titel, dan een tekst-blok … En weg ben je! Geen IT-opleiding vereist dus! 

Stel: je hebt juist een nieuw post op je website gezet … Je wilt uiteraard dat deze post door mensen gezien wordt! Echter heb je na een drukke dag, begrijpelijk, geen zin meer om dit artikel te verwerken in een mail… Maar dat hoeft ook niet! Aweber maakt automatisch een mail van je nieuwste blog-post. Zo hoef je het slechts eens na te lezen, misschien een beetje aan te passen, en je e-mail te versturen! 

E-mailcampagnes:

In Aweber kun je eenvoudig een E-mailcampagne opstellen. Zo kan je eenvoudig bepalen wie aan deze campagne meedoet. Het aantal mails en de wachttijd zijn snel te bepalen via een ‘drag-and-drop’ systeem. Het opstellen van zo’n campagne is dus kinderspel! Dit is echter wel één van de sterkste punten van e-mailmarketing: iedereen die aan de voorwaarden voldoet zal deze mails krijgen! En dat terwijl jij deze campagne opgesteld tijdens de koffiepauze op je werk!

Er kunnen ook tags worden toegevoegd aan een email. De klant zal dit niet merken en er zal ook niets op de pc van de klant geïnstalleerd worden. Neen, deze tag is enkel voor het Aweber systeem. Hoe het werkt? Wel, wanneer er iemand een mail openend, waaraan er een tag bevestigd is, dan onthoud het systeem dit. Jij kan dan zelf bepalen wat de volgende stap is. Laat bijvoorbeeld iedereen met deze tag meedoen aan een tweede campagne! De mogelijkheden zijn hier onbegrensd!  

email marketing strategie

Aweber heeft ook een leiding gevende positie in het verstuur-programma van hun mails. Als eigenaar wil je namelijk niet dat je mails in spam belanden! Awebers stuurprogramma zorgt ervoor dat je mails altijd in de inbox van je klanten belanden!

Opvolging van je mails:

Als eigenaar wil je uiteraard graag weten welke mails het meest geopend worden! Wel met het tracking-systeem van Aweber is dit perfect mogelijk! Zo kan je opvolgen hoeveel keer elke mail geopend werd. Met deze informatie kan je dan je toekomstige e-mailcampagnes verbeteren.

Deze opvolging is er ook voor je volledige campagnes! Zo kan je zien hoeveel mensen de mail geopend hebben, hoeveel er op een link geklikt hebben, en het aantal dat doorverwezen geweest is naar je website. Deze grafieken tonen perfect weer hoe effectief je campagne was.

Maken van doelgroepen:

Natuurlijk zijn niet al je klanten gelijk! En hoe diverser je website, hoe diverser je publiek. We willen uiteraard niet dat iemand een mail krijgt die mijlen van zijn interessegebied ligt. Hier komen doelgroepen te pas! Je kan namelijk je klanten niet allen verdelen met tags, maar ook op basis van geografische locatie en persoonlijk interesses. Wanneer je een onderscheid wil maken in taal is dit tweede van onschatbare waarde…

Klanten opvolgen:

Aweber beschikt over kant en klare blokken om de gegevens, email-adres, van je klanten te verzamelen. Van deze gegevens wordt er een lijst gemaakt gemaakt die je kan gebruiken in je e-mailcampagnes. Ben je al een tijdje actief en heb je al een lijst? Geen probleem! Je kan gemakkelijk je bestaande lijst importeren in Aweber en zo je lijst laten aanvullen!

Tot slot heeft een Aweber nog een handige tool in petto. Steeds moeten je vooruitgang controleren op je pc kan wel vervelend zijn. Daarom heeft Aweber een app die alles toont wat je nodig hebt.

Klantenservice:

Tot slot is er het ‘award-winning’ helpdesk team van Aweber! Je kan hen 24/7 bereiken om problemen op te lossen en zo samen jouw business te promoten! Ze helpen je op weg met elke stap van het e-mailmarketing proces. En tonen zo wat je precies moet doen! Van het groeien van je email lijst tot wat je in je e-mails moet verwerken.


 
Leer hoe je jouw e-mail lijst uitbreid in minder dan 4 uur met deze 6 korte en volledig gratis lessen.
Start met e-mailmarketing!

Onze ervaring

E-mailmarketing strategie boost je verkoopcijfers. Zo simpel is het! Het is bewezen, het werkt. Met een goede, gerichte en professionele e-mailcampagne kan je je website katapulteren tot ongekend hoogtes!

Voor ons was Aweber dé tool om e-mailmarketing te realiseren! De helpdesk, de mogelijkheden en de gebruiksvriendelijke interface zorgden dat we al snel de kneepjes van het vak beheersten. Door hun helpdesk raden wij zonder twijfels Aweber aan voor start-ups. Ook voor veteranen in e-mailmarketing is Aweber interessant door de vele doordachte functies en mogelijkheden!. 

Geplaatst in Programmeren Arduino voor dummies.