Programmeren

Welkom Tech-fanaten! Klaar om te leren programmeren?

Zijn jullie de achterhaalde duplo-blokken beu? Ligt de prullenmand al vol met handleidingen? Lijkt het alsof alle ultramoderne gadgets stuk voor stuk voorgekauwde bezigheidstherapieën zijn? Dan heet ik je van harte welkom bij de programmeer-sectie van GameGoeroe! Hier vind je de perfecte basis om met jullie eigen creativiteit, en onze steun, een project volledig vanuit de grond op te bouwen.

Programmeren is niet voor sullige, levenloze personen! Neen, programmeren is voor allen die dat net dat tikkeltje meer zoeken. Voor personen die niet voor de gemakkelijke, maar voor de uitdagende en grenzeloze weg kiezen. Voor diegene die geen genoegen scheppen met de voorgekauwde gadgets die je tegenwoordig overal vindt. Programmeren is er voor iedereen die iets wil creëren, die zijn creativiteit wil uitspelen in een gebied zonder grenzen.

Wat is programmeren?

Wanneer we denken aan programmeren zien we vaak ingewikkelde, obegrijpbare tekst in de opdrachtpomp voor ons. Dit is uiteraard programmeren, maar het hoeft niet zo ingewikkeld te zijn! Programmeren is ook een ledje doen branden! En dit hoeft al zeker niet in de saaie omgeving die iedereen kent als de opdrachtpomp.

Hoewel computers alleen binaire waarden kunnen verwerken, bestaan er veel programmeerverwerkers. Deze verwerkers hebben elk hun eigen commando’s, genaamd programmeertaal. Bij deze verwerkers horen meestal bijbehorende, unieke gadgets. Elke verwerker heeft echter zijn eigen doelgebied en struikelblokken.

Wanneer je als gebruiker één van deze commando’s aanroept, dan treed de verwerker in actie. Deze vormt jouw commando om naar een enorme rij nullen en enen, binaire taal dus. Tijdens ons programmeerwerk maken we dus gebruik van een voorgeprogrammeerde verwerker. Gelukkig voor ons! Door deze verwerkers is de drempel om te leren programmeren verlaagd. Stel je eens voor dat je alles binair zou moeten typen! Het zou programmeren gewoonweg onmogelijk maken.

Er bestaan ook verschillende programmeerplatforms. Sommigen verduidelijken hun commando’s en hun relatie met behulp van kleuren, terwijl anderen voorgeprogrammeerde sjablonen hebben voor bepaalde commando’s. Het internet staat overladen met gratis, kwalitatieve programma’s. Deze keuze is persoonlijk en zal geen bijkomende problemen opleveren.

Programmeerplatformen:

Atom en Visual Studios zijn voorbeelden van platforms. Deze platforms ondersteunen verschillende programmeertalen of verwerkers. Ze ‘coderen’ dus niet zelf. Ze ondersteunen slechts deze verwerkers. Wat is het voordeel? Wel, ze ondersteunen deze talen in de vorm van lay-out. Ze geven kleuren aan bepaalde commando’s en accentueren wanneer er een verband is tussen bepaalde woorden of commando’s. Bijkomend is het aangenaam dat je verschillende talen kan combineren met eenzelfde lay-out.

Op GameGoeroe zullen we werken met bepaalde programmeertalen. Deze zijn in uitvoering uniek van elkaar. Echter geen paniek, wanneer je een sterke basis gebouwd hebt in een bepaalde programmeeromgeving, ben je in een handomdraai weer met een andere op weg. Je vergelijkt het het beste met fietsen op een moutainbike of koersfiets, voor elk wat wils. Eens je eenmaal kan fietsen, verleer je dit niet meer!

Programmeren

Arduino

Arduino is zo een van deze verwerkers. Op onze website vindt u codes voor zowel beginners als gevorderde programmeurs die stapsgewijs met Arduino aan de slag willen gaan. Deze codes zullen helpen voeling te krijgen met de commando’s van Arduino. Ik kan het belang van deze voeling niet genoeg benadrukken. Een programmeertaal leren is op dit, en vele andere, gebieden sterk vergelijkbaar met het leren van een taal. Het is de voeling met de taal die de brug maakt tussen het leren van de woordenschat en het spreken van de taal.

Dus zie deze codes en basis niet als tijdverspilling, maar als een essentiële voorbereiding. Indien u hier te snel overvliegt, dan gaat u foutjes maken in uw projecten. Kleine foutjes die bijna onmogelijk op te sporen zijn. Neem je tijd en doe het op je eigen tempo.

Steun bij elk project:

Voorbereiden doet u echter niet alleen! Bij elk onderwerp staat er een uitgebreide uitleg die u stap voor stap zal begeleiden. Vergeet deze zeker niet te lezen, het zal u helpen te begrijpen waarmee u precies bezig bent. Bovendien zal het je een duidelijk beeld van het gebruik en de context geven.

Je zal telkens een voorbeeldcode vinden bij elk van deze voorbereidingsprogramma’s. Ik raad u echter aan om het programma zeker eens zelf te schrijven. Met hulp van de uitleg of zelfs zonder enig hulp. Je weet pas dat je klaar bent als je elke code kan opbouwen zonder uitleg en op aanpassingen kan inspelen. Het doeleinde van de code kan namelijk op vele verschillende, allemaal gelijkwaardige manieren, bereikt worden.

De schakeling die wij maakten om onze code uit te voeren is vrijblijvend na te bouwen. Het is bedoeld als houvast om uwe code te testen. Op deze manier ben je zeker dat er geen fouten in de bedrading of hardware zijn geslopen. Bovendien biedt dit de mogelijkheid om de code aan te passen of zelf vrijuit te experimenteren.

Wanneer de tijd komt dat je bezig met het ontwikkelen van je eigen projecten kun je steeds op onze steun rekenen. Bij vragen of advies aarzel niet om ons te contacteren!

Waarom Arduino gebruiken?

Arduino bied ons een gratis, maar toch uitgebreid, pakket om te kunnen programmeren. De interface is zo opgesteld dat deze niet veel uitleg vergt en zo zeer gebruiksvriendelijk is. Deze simpele lay-out bied ons ook de mogelijkheid om te werken zonder beperking opgelegd door het programma.

Hoewel het programma simpel in opbouw is, is zijn inhoud zeer diepgaand. In tegenstelling tot programma’s zoals bijvoorbeeld scratch ben je met arduino wel degelijk bezig met codering. Bij coderen komen vaak vervelende problemen voor. Hoofdzakelijk schrijffouten, maar ook de unieke namen van commando’s zorgen regelmatig voor verwarring.

Vaak zul je misschien horen: ” Arduino geeft je voor alles een foutmelding” of ” Ben een half uur bezig geweest om de missende acculade te zoeken “. Arduino is inderdaad punctueel om het zacht uit te drukken. Toch mag dit je zeker niet afschrikken. Deze foutmeldingen horen bij het coderen, maar als je gewend raakt aan de manier van werken, zal je ontdekken dat coderen eigenlijk niet zo ingewikkeld is als het lijkt.

Ook het grote aanbod aan hardware componenten om je projecten te maken is zeker een voordeel. Het hardware-pakket dat Arduino aanbied is enorm en kan vaak zelfs geïntegreerd worden in een groter geheel. Vele componenten die geprogrammeerd kunnen worden met Arduino bestaan ook in ons dagelijks leven. Het geeft dan ook voldoening om en lampje te kunnen doen branden of voor de iets gevorderden je eigen hotelkaart systeem te ontwerpen.

Als jullie vragen hebben aarzel dan niet om ons een mailtje te sturen via
supp.goeroe@gmail.com . We kijken uit naar jullie verzoeken, vragen … Maar ook ideeën om onze website beter te maken zijn altijd welkom.